40yr logo

 

Van garage tot marktleider in opslag

Veertig jaar geleden begon het succesverhaal van engineer en natuurkundige Reid Anderson in een garage in Silicon Valley, in CaliforniŽ. Tegenwoordig is de naam wereldwijd synoniem aan hoogwaardige opslagmedia. Verbatim begint het jubileumjaar als de op drie na grootste fabrikant op de Europese markt voor opslagmedia en als marktleider op het gebied van optische opslagmedia. Tegenwoordig wordt Verbatim EUMEA geleid door Gary Milner, die in 2008 het roer overnam van JŁrgen Fritz, die 20 succesvolle jaren als President van Verbatim EUMEA afsloot.

Het begon allemaal in 1969 onder de naam Information Terminals Corporation (ITC). Anderson zag toen het marktpotentieel van opslagmedia voor computers. Het eerste product dat het bedrijfje op de markt bracht, was tape voor ingekochte cassettehouders. Later produceerde het bedrijf zelf de cassettes, die een extreem stabiele en nauwkeurig werkende polycarbonaat omhulsel hadden. In 1972 had ITC met dit product een wereldwijd aandeel van 90 procent en waren ongeveer 30 mensen in dienst van het bedrijf. In 1973 ontwikkelden de engineers bij ITC een speciale hoes voor IBMís eerste 8-inch floppydisk die de schijf tegen vuil en beschadigingen beschermde. Het bedrijf bleef verder groeien en in 1976 werd de eerste mediafabriek van ITC gebouwd. Hier werden schijven van een unieke teflonlaag voorzien in een innovatief productieproces. Onder de naam Verbatim Ė Latijns voor 'letterlijk' Ė werd deze floppydisk op de markt geÔntroduceerd en was later ook verkrijgbaar in een formaat van 5,25-inch. In vergelijking met vandaag, kon slechts een kleine hoeveelheid gegevens op deze grote discs worden opgeslagen. Slechts een paar pagina's tekst!

Tot dat moment werden hun producten alleen verkocht aan OEM's. Het werd nu tijd om ook aan de detailhandels te gaan leveren. Er waren al meer dan 1.000 mensen in dienst bij het bedrijf toen de naam veranderde in Verbatim, vernoemd naar hun best verkopende product, en ze de beurs op gingen in 1976. Met de introductie van de DataLifePlus-diskette twee jaar later, werd de internationale reputatie van het bedrijf als fabrikant van hoogwaardige opslagmedia nog steviger gevestigd.

Om uit te breiden naar de Japanse markt, vormde Verbatim een joint venture met Mitsubishi Kasei. Terwijl de compacte 3,5-inch diskette in de daarop volgende jaren een regelrechte hit werd in de winkels, moest het bedrijf in 1984 worden verkocht aan het in fotografie en film gespecialiseerde bedrijf Eastman Kodak worden verkocht om financiŽle ruimte te creŽren voor de bouw van een nieuwe productiefaciliteit.

Na een samenwerking van vijf jaar, gingen de bedrijf weer ieder hun eigen weg, en werd Mitsubishi Kasei, dat in 1990 was gefuseerd met Mitsubishi Petrochemical en nu verder ging als Mitsubishi Chemical Corporation, wederom de eigenaar van het bedrijf. Tegenwoordig handelt het overkoepelende bedrijf onder de naam Mitsubishi Kagaku Media.

In de jaren 90 werd Verbatim de marktleider voor floppydisks, maar de trend begon al richting magneto-optische opslagmedia in nog kleinere formaten en met nog grote opslagcapaciteit te verschuiven. Dit is een segment waar Verbatim het voortouw in nam en is zelfs nu nog de internationale marktleider voor lege CD's en DVD's. Sindsdien is Verbatim een van de weinige fabrikanten die alle populaire formaten en producten produceert, waaronder veel primeurs en producten die het beste uit testen tevoorschijn kwamen.

time line image

Onderzoek en ontwikkeling als de motor achter het succes Ė ook in de toekomst
Met dagelijks steeds grotere hoeveelheden gegevens, groeit ook constant de vraag naar moderne opslagmedia. Mobiele opslagoplossingen, zoals externe harde schijven of USB-stations, maar ook flash-kaarten voor mobiele telefoons, PDA's, camera's en camcorders, zijn echte kaskrakers. Verbatim is onlangs met de SSD ExpressCard ook actief op het gebied van de innovatieve op flashgeheugen gebaseerde vaste-toestandstations.

ďKlanten willen op de eerste plaats betrouwbaarheid en kwaliteit. We voldoen aan deze wensen via uiterst nauwkeurige ontwikkeling gecombineerd met de beste componenten en processen voor precisieproductie,Ē zegt Gary Milner over de reden achter Verbatimís normen voor hoge kwaliteit.  ďDeze focus komt terug in onze slogan, ĎTechnology you can trustí, en het feit dat we onze beloftes waarmaken Ė zoals we dat al veertig jaar doen.Ē 

De uitzonderlijke verkoopcijfers voor externe harde schijven in 2008, nadat het bedrijf actief werd in deze sector vanaf medio 2007, bevestigen het succes van de bedrijfsstrategie.

Met aantrekkelijke apparatuur voor het beste op het gebied van home entertainment, zoals de MediaStation Pro, verovert Verbatim nu ook de huiskamers van hun klanten. Nieuwe accessoires, zoals luidsprekers, oor- en hoofdtelefoons, muizen en muismatjes, zijn slechts een greep uit de overige succesvolle producten in het assortiment van Verbatim.

ďWe kijken met gepaste trots terug op de afgelopen vier decennia, omdat we altijd in de frontlinie van de opslagmarkt actief zijn geweest met onze innovaties. Dit zullen we in de toekomst blijven doen met onze op 4 pilaren gebaseerde productstrategie. Deze strategie omvat optische opslagmedia, externe harde schijven, flashgeheugen en gerelateerde accessoires. We bieden een zeer aantrekkelijke en brede selectie hoogkwalitatieve producten. We zullen ook streven naar een verdere uitbreiding van ons marktleiderschap op het gebied van optische opslagmedia en willen graag de markten van alle nieuwe opslagmedia betreden en onze productenreeks blijven uitbreiden,Ē zegt Milner.